Test prosjekt
MediaLT leder og gjennomfører prosjekter med høy kvalitet
Prosjektene er ulike både med hensyn til størrelse og kompleksitet, men fellesnevneren for MediaLTs arbeid er «IKT for funksjonshemmede», og innen dette feltet ønsker vi å være en av de flinkeste i klassen!
MediaLT har en rekke gode samarbeidspartnere, og dette er en forutsetning for å jobbe seriøst med en så bred prosjektportefølje.

Våre pågående prosjekter:
-
«Ølhunden Berit» er klar med synstolking på NRK
Prosjektet ble startet:
Det finnes ikke små peniser, bare store vaginaer. Det mener iallfall Tom – helt til han blir til Berit. Les mer om prosjektet

-
Tiltak for å forene barne-tv-pedagogikk og synstolking
Prosjektet ble startet:
Vi har laget en liste med tiltak som gjør at barne-tv-pedagogikken kan utvides for å møte behovene til synstolking. Les mer om prosjektet

-
Synstolking av «Ruffen: Sjøormen som ikke kunne svømme»
Prosjektet ble startet:
Den familievennlige animasjonsfilmen om en sjøorms ferd over havet er klar for kinoene, med synstolking tilgjengelig i MovieReading. Les mer om prosjektet

våre avsluttede prosjekter:
-
Matematikk punkt for punkt
–
I dette prosjektet skal vi finne og utvikle løsninger som gjør matematikk digitalt tilgjengelig for synshemmede. Les mer om prosjektet

-
Intelligent synstolking
–
Vi skal undersøke og teste hvordan kunstig intelligens (KI) kan brukes for å effektivisere og forbedre produksjonen av synstolking, og utvikle en dynamisk metode for KI-produsert synstolking. Les mer om prosjektet

-
Kan pedagogikk løse behovet for synstolking
–
Vi skal undersøke, identifisere og foreslå tiltak som gjør at barne-tv-pedagogikk kan løse behovet for synstolking. Les mer om prosjektet

-
Utfordringer og muligheter for synshemmede med visuelle samarbeidsverktøy
–
Vi skal evaluere universell utforming i visuelle samarbeidsverktøy og foreslå teknikker som kan bidra til mestring og inkludering i dagens arbeidsliv. Les mer om prosjektet

-
Er universell utforming nok
–
Vi skal analysere og dokumentere synshemmedes forutsetninger og muligheter for å ta i bruk universelt utformede IKT-løsninger, og gjøre dette ved hjelp av brukermedvirkning med synshemmede. Les mer om prosjektet

-
SmartHjelp
–
I prosjektet ble det utviklet en tjeneste som hjelper synshemmede med bruk av apper, mobil, nettbrett og hjelpeteknologi. I tillegg finnes det mye hjelp på nettstedet smartja.no. Les mer om prosjektet

-
Ifront: kroppsøving og treningsteknologi
–
Hovedmålet med prosjektet «Kroppsøving og treningsteknologi var å kartlegge bruken av treningsteknologi blant elever med nedsatt funksjonsevne i grunnskolen, og å finne fram til tiltak som stimulerer til fysisk aktivitet og økt integrering. Les mer om prosjektet
-
Teknologi, mobility og førerhund
–
I dette prosjektet skal vi undersøke hvordan moderne teknologi kan kombineres med bruk av førerhund, og hvordan denne kombinasjonen kan gi synshemmede helt nye og tryggere turopplevelser. Les mer om prosjektet
-
Lek og lær
–
I prosjektet «Lek og lær» kartla hva som finnes internasjonalt av universelt utformede underholdningsprodukter, da mange av de kommersielle produktene ikke er universelt utformet. Vi testet utvalgte produkter for å finne gode alternativer. Hovedmålet i prosjektet var å kartlegge og teste underholdningsteknologi for barn med nedsatt funksjonsevne. Les mer om prosjektet
-
Koding for alle
–
Koding (programmering) er et tema alle elever i grunnskolen skal kunne noe om. Derfor er det viktig å bidra til at elever med nedssatt funksjonsevne også får denne muligheten. Hovedmålet i prosjektet Koding for alle er å kartlegge og utarbeide løsninger som gjør koding tilgjengelig og spennende for funksjonshemmede. Les mer om prosjektet
-
Universell utforming av digitale læringsressurser
–
Hovedmålet i prosjektet Universell utforming av digitale læringsressurser er å kartlegge i hvilken grad digitale læringsressurser er universelt utformet, og foreslå tiltak som forbedrer løsningene. Les mer om prosjektet
-
Synstolking i klasserommet
–
Hovedmålet i prosjektet Synstolking i klasserommet er å utforske og finne fram til gode tekniske, praktiske og pedagogiske løsninger for live synstolking i grunnskolen. Les mer om prosjektet
