Test prosjekt

Test prosjekt

Våre pågående prosjekter:


  • Live synstolking

    MediaLT har i samarbeid med Norges Blindeforbund fått til en rekke gjennomslag for synstolking i Norge. En viktig oppgave som gjenstår, er å gi synshemmede i Norge tilgang til live (direkte) synstolking. Les mer om prosjektet

    Live synstolking

  • retningslinjer for live synstolking

    MediaLt har utviklet retningslinjer for live synstolking av tre ulike arrangementstyper, og huskeregler for talere. Retningslinjene og huskereglene er utviklet i prosjektet Live synstolking. Prosjektet ble støttet av Stiftelsen Dam. Les mer om prosjektet


  • Vi vil høre din mening om live synstolking

    Den 25. april gjennomføres Statped konferansen. For å få rustet opp fagfeltet og øke tilbudet av live synstolking, trenger vi å få testet synstolkingen og høre din mening om den. Les mer om prosjektet

våre avsluttede prosjekter:


  • utfordringer og muligheter for synshemmede med visuelle samarbeidsverktøy

    Vi skal evaluere universell utforming i visuelle samarbeidsverktøy og foreslå teknikker som kan bidra til mestring og inkludering i dagens arbeidsliv. Les mer om prosjektet

    utfordringer og muligheter for synshemmede med visuelle samarbeidsverktøy

  • er universell utforming nok

    Vi skal analysere og dokumentere synshemmedes forutsetninger og muligheter for å ta i bruk universelt utformede IKT-løsninger, og gjøre dette ved hjelp av brukermedvirkning med synshemmede. Les mer om prosjektet

    er universell utforming nok

  • SmartHjelp

    I prosjektet ble det utviklet en tjeneste som hjelper synshemmede med bruk av apper, mobil, nettbrett og hjelpeteknologi. I tillegg finnes det mye hjelp på nettstedet smartja.no. Les mer om prosjektet

    SmartHjelp

  • Ifront: kroppsøving og treningsteknologi

    Hovedmålet med prosjektet «Kroppsøving og treningsteknologi var å kartlegge bruken av treningsteknologi blant elever med nedsatt funksjonsevne i grunnskolen, og å finne fram til tiltak som stimulerer til fysisk aktivitet og økt integrering. Les mer om prosjektet


  • Teknologi, mobility og førerhund

    I dette prosjektet skal vi undersøke hvordan moderne teknologi kan kombineres med bruk av førerhund, og hvordan denne kombinasjonen kan gi synshemmede helt nye og tryggere turopplevelser. Les mer om prosjektet


  • Lek og lær

    I prosjektet «Lek og lær» kartla hva som finnes internasjonalt av universelt utformede underholdningsprodukter, da mange av de kommersielle produktene ikke er universelt utformet. Vi testet utvalgte produkter for å finne gode alternativer. Hovedmålet i prosjektet var å kartlegge og teste underholdningsteknologi for barn med nedsatt funksjonsevne. Les mer om prosjektet


  • Koding for alle

    Koding (programmering) er et tema alle elever i grunnskolen skal kunne noe om. Derfor er det viktig å bidra til at elever med nedssatt funksjonsevne også får denne muligheten. Hovedmålet i prosjektet Koding for alle er å kartlegge og utarbeide løsninger som gjør koding tilgjengelig og spennende for funksjonshemmede. Les mer om prosjektet


  • Universell utforming av digitale læringsressurser

    Hovedmålet i prosjektet Universell utforming av digitale læringsressurser er å kartlegge i hvilken grad digitale læringsressurser er universelt utformet, og foreslå tiltak som forbedrer løsningene. Les mer om prosjektet


  • Synstolking i klasserommet

    Hovedmålet i prosjektet Synstolking i klasserommet er å utforske og finne fram til gode tekniske, praktiske og pedagogiske løsninger for live synstolking i grunnskolen. Les mer om prosjektet


  • Status synstolking

    Hovedmålet i prosjektet er å samle kunnskap om synstolking i Norge og legge til rette for brukermedvirkning, for å sikre at det tilbys tjenester med god kvalitet. Les mer om prosjektet

    Status synstolking

  • Universelt utformet video i praksis

    I prosjektet Universelt utformet video i praksis skal vi utforske framgangsmåter for universell utforming av videoer i undervisningssektoren, og utvikle en veileder som lærestedene kan bruke. Les mer om prosjektet


  • Canvas

    Canvas er den mest utbredte læringsplattformen i høgskole- og universitetssektoren i Norge, og det er derfor et behov for å bidra til at Canvas er så tilgjengelig som mulig. Hovedmålet i prosjektet er å teste universell utforming av eksisterende Canvas-løsninger, og foreslå forbedringer av rammeverk og innholdsproduksjon. Les mer om prosjektet

    Canvas