Test prosjekt

Test prosjekt

Våre pågående prosjekter:


  • synstolking for kombinert syns- og hørselshemmede

    Vi har funnet en løsning for å tilby synstolking til kombinert syns- og hørselshemmede. Planen er nå å få testet løsningen i et arrangement som vi skal synstolke. Les mer om prosjektet


  • Synstolking i Dansens Hus: The Basement

    MediaLT, Dansens Hus og dansekompaniet 71BODIES presenterer synstolking av danseforestillingen The Basement søndag 1. september. Forestillingen starter klokka 17.30, men det er også en 20-minutters berøringsvisning i salen fra klokka 16.30 for de som ønsker det. Søndag 1. september, klokka 17.30 Synstolkingen er på engelsk, og vil foregå som en slags live radiosending på nett,… Les mer om prosjektet


  • Live synstolking

    MediaLT har i samarbeid med Norges Blindeforbund fått til en rekke gjennomslag for synstolking i Norge. En viktig oppgave som gjenstår, er å gi synshemmede i Norge tilgang til live (direkte) synstolking. Les mer om prosjektet

    Live synstolking

våre avsluttede prosjekter:


  • utfordringer og muligheter for synshemmede med visuelle samarbeidsverktøy

    Vi skal evaluere universell utforming i visuelle samarbeidsverktøy og foreslå teknikker som kan bidra til mestring og inkludering i dagens arbeidsliv. Les mer om prosjektet

    utfordringer og muligheter for synshemmede med visuelle samarbeidsverktøy

  • er universell utforming nok

    Vi skal analysere og dokumentere synshemmedes forutsetninger og muligheter for å ta i bruk universelt utformede IKT-løsninger, og gjøre dette ved hjelp av brukermedvirkning med synshemmede. Les mer om prosjektet

    er universell utforming nok

  • SmartHjelp

    I prosjektet ble det utviklet en tjeneste som hjelper synshemmede med bruk av apper, mobil, nettbrett og hjelpeteknologi. I tillegg finnes det mye hjelp på nettstedet smartja.no. Les mer om prosjektet

    SmartHjelp

  • Ifront: kroppsøving og treningsteknologi

    Hovedmålet med prosjektet «Kroppsøving og treningsteknologi var å kartlegge bruken av treningsteknologi blant elever med nedsatt funksjonsevne i grunnskolen, og å finne fram til tiltak som stimulerer til fysisk aktivitet og økt integrering. Les mer om prosjektet


  • Teknologi, mobility og førerhund

    I dette prosjektet skal vi undersøke hvordan moderne teknologi kan kombineres med bruk av førerhund, og hvordan denne kombinasjonen kan gi synshemmede helt nye og tryggere turopplevelser. Les mer om prosjektet


  • Lek og lær

    I prosjektet «Lek og lær» kartla hva som finnes internasjonalt av universelt utformede underholdningsprodukter, da mange av de kommersielle produktene ikke er universelt utformet. Vi testet utvalgte produkter for å finne gode alternativer. Hovedmålet i prosjektet var å kartlegge og teste underholdningsteknologi for barn med nedsatt funksjonsevne. Les mer om prosjektet


  • Koding for alle

    Koding (programmering) er et tema alle elever i grunnskolen skal kunne noe om. Derfor er det viktig å bidra til at elever med nedssatt funksjonsevne også får denne muligheten. Hovedmålet i prosjektet Koding for alle er å kartlegge og utarbeide løsninger som gjør koding tilgjengelig og spennende for funksjonshemmede. Les mer om prosjektet


  • Universell utforming av digitale læringsressurser

    Hovedmålet i prosjektet Universell utforming av digitale læringsressurser er å kartlegge i hvilken grad digitale læringsressurser er universelt utformet, og foreslå tiltak som forbedrer løsningene. Les mer om prosjektet


  • Synstolking i klasserommet

    Hovedmålet i prosjektet Synstolking i klasserommet er å utforske og finne fram til gode tekniske, praktiske og pedagogiske løsninger for live synstolking i grunnskolen. Les mer om prosjektet


  • Status synstolking

    Hovedmålet i prosjektet er å samle kunnskap om synstolking i Norge og legge til rette for brukermedvirkning, for å sikre at det tilbys tjenester med god kvalitet. Les mer om prosjektet

    Status synstolking

  • Universelt utformet video i praksis

    I prosjektet Universelt utformet video i praksis skal vi utforske framgangsmåter for universell utforming av videoer i undervisningssektoren, og utvikle en veileder som lærestedene kan bruke. Les mer om prosjektet

    Universelt utformet video i praksis

  • Canvas

    Canvas er den mest utbredte læringsplattformen i høgskole- og universitetssektoren i Norge, og det er derfor et behov for å bidra til at Canvas er så tilgjengelig som mulig. Hovedmålet i prosjektet er å teste universell utforming av eksisterende Canvas-løsninger, og foreslå forbedringer av rammeverk og innholdsproduksjon. Les mer om prosjektet

    Canvas