Lek og lær
I prosjektet «Lek og lær» kartla hva som finnes internasjonalt av universelt utformede underholdningsprodukter, da mange av de kommersielle produktene ikke er universelt utformet. Vi testet utvalgte produkter for å finne gode alternativer. Hovedmålet i prosjektet var å kartlegge og teste underholdningsteknologi for barn med nedsatt funksjonsevne.
Prosjektet er støttet av: Bufdir (UnIKT)
Prosjektet «Lek og lær» skulle kartlegge hva som fantes internasjonalt av universelt utformede underholdningsprodukter. Det vi vet er at mange av de kommersielle produktene ikke er universelt utformet. Vi ville derfor legge ned innsats i å teste utvalgte produkter og finne gode alternativer. Hovedmålet i prosjektet var å kartlegge og teste underholdningsteknologi for barn med nedsatt funksjonsevne.
Prosjektgruppe
- Morten Tollefsen, MediaLT (prosjektleder)
- Christian Thon, Norges blindeforbunds ungdom
- Frank Lunde, NAV
- Gerhard Norman Mundt, Evenes syn- og mestringssenter
- Riccardo marini, Shortcut
- Jo Herstad, Universitet i Oslo
- Jonas blårud, MediaLT
- Magne Lunde, MediaLT
Resultater
- Oppsummering av spørreundersøkelse om bruk av underholdningsprodukter blant personer med nedsatt funksjonsevne (docx)
- Oppsummering av testing av spesialutviklede dataspill for synshemmede (docx)
- Oppsummering av testing av synshemmedes bruk av standard dataspill (docx)
- Oppsummering av testing av dataspill med synshemmede barn (docx)
- Ressurssamling med spesialutviklede spill for synshemmede
- Ressurssamling om spill og hjelpemiddelteknologi for personer med nedsatt bevegelse
- Ressurser om universell utforming av underholdningsteknologi (docx)