Vi har laget en liste med tiltak som gjør at barne-tv-pedagogikken kan utvides for å møte behovene til synstolking.
Mange barne-tv-serier for de yngste forklarer med ord hva som skjer, for å medvirke til at barna utvikler språket og begrepsapparatet. Denne måten å beskrive på minner om synstolking, så her er det et tydelig møtepunkt mellom pedagogisk tilrettelegging og synstolking, og da dukket spørsmålet opp – kan pedagogikken være med på å løse behovet for synstolking?
Bevisstgjøre produsentene
I prosjektet «Kan pedagogikk løse behovet for synstolking?» var utgangspunktet at dersom produsentene allerede langt på vei gjør det som skal til, er det grunn til å bevisstgjøre dem på det, og samtidig gjøre dem klar over hva som skal til for at synstolkingen skal bli kvalitetsmessig god nok.
Pedagogiske kriterier
Prosjektets rapport tar for seg noen viktige pedagogiske kriterier i barne-tv-serier for små barn, innhentet fra et møte med en barne-tv-produsent i NRK, og det gjøres en analyse av en konkret serie: «Fantus og maskinene», sesong 3. Målet var å finne ut hvordan pedagogikken fungerer som synstolking, og hvor manglene er.

Metode for å kvalitetssikre integrert synstolking
I et nylig avsluttet prosjekt «Kvalitetssikre integrert synstolking» har det blitt utarbeidet en metode for å kvalitetssikre integrert synstolking. Denne metoden ble testet på «Fantus og maskinene», for å undersøke hvor serien allerede treffer våre kriterier for god integrert synstolking, og for å få klarhet i hvor den pedagogiske tilretteleggingen kommer til kort. Serien ble samtidig synstolket med standard synstolking.
Analysene gjorde det mulig å vurdere hvordan serien kunne vært løst med integrert synstolking, og hva som skulle til for å gjøre den integrerte synstolkingen kvalitetsmessig god nok. I rapporten drøftes også problemstillinger som kan oppstå. En integrert synstolking skal ideelt sett være umerkbar og ikke skape ulemper for de som ikke trenger synstolking. Noen ganger kommer behovet for synstolking i konflikt med andre hensyn, og det blir en vanskelig avveining mellom ulike hensyn, noe som kan medføre at det må lages to versjoner, en med og en uten synstolking.
Liste med tiltak
Prosjektet «Kan pedagogikk løse behovet for synstolking?» resulterte til sist i en liste med tiltak som produsenter av barne-tv-serier kan benytte, med seks punkter å tenke på hvis man ønsker å produsere en barne-tv-serie med integrert synstolking. Her oppsummeres også de tydeligste fellestrekkene og konfliktene som kan oppstå mellom synstolking og pedagogisk tilrettelegging.
Både prosjektets rapport og listen med tiltak er tilgjengelige som egne dokumenter på prosjektsiden.
Prosjektet er støttet av Foreningen for synshemmede.



