Aktuelt

  • Fantastiske dokumenter

    Morten Tollefsen m.fl. ga i 2015 ut boka «Gode dokumenter, universelt utformet». Etter hvert ble det behov for nyskriving. I 2022 var boka «Fantastiske dokumenter» klar – en inspirerende og praktisk bok om å lage universelt utformet informasjon.

    Les mer …

    fra
  • SmartHjelp

    I prosjektet ble det utviklet en tjeneste som hjelper synshemmede med bruk av apper, mobil, nettbrett og hjelpeteknologi. I tillegg finnes det mye hjelp på nettstedet smartja.no.

    Les mer …

    fra ,
  • Bruke Apple Watch til trening (Ifront: Kroppsøving og treningsteknologi)

    Apple Watch kan brukes som en treningsklokke, og er et godt alternativ for personer med nedsatt funksjonsevne. Apple Watch har mange tilgjengelighetsinnstillinger som gjør det mulig for personer med nedsatt funksjonsevne å bruke den. Tilgjengelighetsfunksjoner på Apple Watch for nedsatt bevegelse, syn og hørsel Mange av tilgjengelighetsinnstillingene er de samme som på en iPhone.   Bruke…

    Les mer …

    fra
  • Ifront: kroppsøving og treningsteknologi

    Hovedmålet med prosjektet «Kroppsøving og treningsteknologi var å kartlegge bruken av treningsteknologi blant elever med nedsatt funksjonsevne i grunnskolen, og å finne fram til tiltak som stimulerer til fysisk aktivitet og økt integrering.

    Les mer …

    fra ,
  • Teknologi, mobility og førerhund

    I dette prosjektet skal vi undersøke hvordan moderne teknologi kan kombineres med bruk av førerhund, og hvordan denne kombinasjonen kan gi synshemmede helt nye og tryggere turopplevelser.

    Les mer …

    fra ,
  • Lek og lær

    I prosjektet «Lek og lær» kartla hva som finnes internasjonalt av universelt utformede underholdningsprodukter, da mange av de kommersielle produktene ikke er universelt utformet. Vi testet utvalgte produkter for å finne gode alternativer. Hovedmålet i prosjektet var å kartlegge og teste underholdningsteknologi for barn med nedsatt funksjonsevne.

    Les mer …

    fra ,
  • Koding for alle

    Koding (programmering) er et tema alle elever i grunnskolen skal kunne noe om. Derfor er det viktig å bidra til at elever med nedssatt funksjonsevne også får denne muligheten. Hovedmålet i prosjektet Koding for alle er å kartlegge og utarbeide løsninger som gjør koding tilgjengelig og spennende for funksjonshemmede.

    Les mer …

    fra ,
  • Universell utforming av digitale læringsressurser

    Hovedmålet i prosjektet Universell utforming av digitale læringsressurser er å kartlegge i hvilken grad digitale læringsressurser er universelt utformet, og foreslå tiltak som forbedrer løsningene.

    Les mer …

    fra ,
  • Synstolking i klasserommet

    Hovedmålet i prosjektet Synstolking i klasserommet er å utforske og finne fram til gode tekniske, praktiske og pedagogiske løsninger for live synstolking i grunnskolen.

    Les mer …

    fra ,
  • Canvas

    Canvas er den mest utbredte læringsplattformen i høgskole- og universitetssektoren i Norge, og det er derfor et behov for å bidra til at Canvas er så tilgjengelig som mulig. Hovedmålet i prosjektet er å teste universell utforming av eksisterende Canvas-løsninger, og foreslå forbedringer av rammeverk og innholdsproduksjon.

    Les mer …

    fra ,
  • Universelt utformet video i praksis

    I prosjektet Universelt utformet video i praksis skal vi utforske framgangsmåter for universell utforming av videoer i undervisningssektoren, og utvikle en veileder som lærestedene kan bruke.

    Les mer …

    fra ,
  • Status synstolking

    Hovedmålet i prosjektet er å samle kunnskap om synstolking i Norge og legge til rette for brukermedvirkning, for å sikre at det tilbys tjenester med god kvalitet.

    Les mer …

    fra ,
  • App-løftet

    Hovedmålet i prosjektet var å Analysere hvor effektivt ulike metoder for tilbakemeldinger om tilgjengelighetsutfordringer i apper er, og påvirke produsenter til å gjøre et løft innen universell utforming.

    Les mer …

    fra ,
  • Stabile testsider

    Hovedmålet i prosjektet var å utvikle et sett med testsider for WCAG-feil. Ambisjonen var at testsidene skulle bli en viktig ressurs for å vurdere ulike testverktøy, men også for å lære studenter og kursdeltakere ulike suksesskriterier i WCAG.

    Les mer …

    fra ,

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innhold og annonser, samt for å analysere trafikken på nettstedet vårt. Vi deler også informasjon om din bruk av nettsiden med våre analyseverktøy. View more
Cookies settings
Tillat
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Hvem vi er

Foreslått tekst: Vår nettstedsadresse er: http://test.medialt.no/MediaLT

Behandling av personopplysninger

Når du besøker nettsidene våre, samler vi ikke inn personopplysninger som e-post, telefonnummer eller betalingsinformasjon direkte gjennom nettstedet. Våre nettsider fungerer primært som informasjonssider hvor vi presenterer de tjenestene vi tilbyr.

Informasjonskapsler

Når du besøker nettsiden vår, kan informasjonskapsler bli brukt til å forbedre brukeropplevelsen. Dette kan for eksempel innebære å lagre innloggingsinformasjon eller personlige preferanser (hvis aktuelt). Du kan kontrollere bruken av informasjonskapsler i nettleseren din. Vi benytter tredjepartsverktøyet Jetpack gjennom WordPress på nettsiden vår. Jetpack kan bruke informasjonskapsler (cookies) for å samle informasjon om hvordan du bruker nettstedet vårt. Denne informasjonen brukes til å forbedre nettsiden og gi oss innsikt i hvordan besøkende bruker tjenestene våre. Vi har ikke kontroll over hvordan Jetpack håndterer denne informasjonen, men vi oppfordrer deg til å lese Jetpacks personvernerklæring for mer detaljert informasjon om deres bruk av informasjonskapsler.

Lagring av data

Vi lagrer ikke personopplysninger på nettsiden vår, og all data som samles inn gjennom våre tjenester, lagres kun for så lenge det er nødvendig for å kunne levere tjenestene våre til deg.

Innebygd innhold fra andre nettsteder

Artikler på denne siden kan inkludere innebygd innhold (f.eks. videoer, bilder, artikler osv.). Innebygd innhold fra andre nettsteder oppfører seg på nøyaktig samme måte som om den besøkende hadde besøkt nettstedet som det innebygde innholdet kommer fra. Disse nettstedene kan samle inn opplysninger om deg, bruke informasjonskapsler, bygge inn sporingssystemer fra tredjeparter og overvåke hva du gjør via dette innebygde innholdet.    
Save settings
Cookies settings